Mit næste projekt :o)


Da jeg kom for vare, at indkøbe ALT for meget materiel, samt at jeg uventet arvede min brors togsamling (samme mærke, Arnold), er der nu basis for at lave det helt store projekt, med skyggebanegårde, helix'er, 2 stk. drejeskiver (hvis jeg vil det), og en hel del huse/bygninger som endnu ikke er samlet.

Det er altsammen meget godt, men pladsen er en smule sparsom, selvom det er i spor N, og jeg får ikke plads til det hele - men så har jeg da reservedele (sporskift, skinner, drejeskive etc.), hvis noget liplusli skulle gå i udu.

Mit disponible rum måler 305 X 270 cm. på de længste led, men er også "vinklet". Da jeg også gerne selv skal kunne gå rundt i rummet, er dybden på bordene henholdsvis 75 cm. og 80 cm.

Togværelset

Mit togværelse

Sporplan(erne)

Skinneføringerne er inddelt i farver, da jeg (endnu) kører analogt.

Skinneføringen er på dette stade dog ikke endelig, da det gul/brune skal finpudses. De gul/bruge er "lege"-spor, hvor jeg kan rangere rundt med godsvogne, alt imens de gennemgående tog kan fise rundt i én uendelighed - ELLER - føres ned til skyggebanegården (rød undtaget).

Den røde er side/lokal-bane, og nogle personager mener, at det ville være mest naturligt, at lave denne strækning til en punkt-til-punkt linieføring. Det har de sikkert ret i, men så skal jeg også holde øje med den, alt imens jeg rangerer..!

Endelig er mit argument med de 3 rundføringer, at jeg kan motionere mine ca. 100 loks, alt imens jeg leger :o)

Den synlige del (Plan 0; +1 og lidt -1)

Den synlige sporplan

Rød linie: Lokal-linie/sidebane med 4 stationer, samt "grusgrav" og læsserampe.
Grøn linie: Hovedstrækning til fjernkørsel.
Blå linie: Hovedstrækning til fjernkørsel.
Gul/brun linie"Lege"-linier til rangering, dieselremisser, industri etc.

Jeg har lavet det således, at de 3 linieføringer, alle har direkte adgang til drejeskiven.

Den største stigning på grøn og blå linieføring er 2,5% ét sted - ellers er den maks. 2%.

Den største stigning på røde linieføring er 3% men er skjult i et bjerg/bakke ved landsbyen nederst i billedet. Ellers går den op til 2,5% nogle enkelte steder - ellers 2%.

Plan -1

Plan -1

Kun en meget lille del af Plan -1 er synlig, og ud over at sende togene i ring, er planets funktion, at sende togstammerne til helix'ene, og videre ned til skyggebanegården.

Helix'er og skyggebanegård

Helix og skyggebanegård

Her sender skinneføringen eventuelle gennemgående tog, uden om alle sporskiftene, for at minimere risikoen for afsporing (som oftest sker ved sporskift). Togstammerne skal derfor kun gennem et sporskifte ved gennemkørsel.

DER ER EN S-KURVE..! - vil du nok påpege. Ja, nede til venstre, men det skyldes ene og alene for at gøre plads til de ben, som hele anlægget skal stå på. Endvidere er svingene radius 4 (400 mm.), så mon ikke det går med lidt forsigtighed?

Stigningerne på tilkørslen til helix'ene er på 1,5%, og resten er på maks. 2%.

Frirummet mellem skyggebanegård og Plan -1 er på blot 26 cm. Nuvel, det er ikke meget, men jeg skal jo begynde 6 cm. over de køkkenskabe, som står rundt i togværelset, og det højeste bjerg skal være under plakaterne på væggene - se evt. mere om togværelset.

ELLERS...

Er der ikke så meget mere at sige om sporplanen, andet end at den er nogenlunde fast. DOG vil jeg ikke sige mig fri fra, at pille lidt ved de gul/brune spor, hvor al leg skal foregå. Først når det hele er på plads, begynder jeg på styrepultene.

Lige et Nota Bene

Mine første udkast blev kastet op i en Facebook-gruppe, omhandlende sporplaner specifikt. I starten gik det rigtig godt, og jeg fik mange gode input - og senere input. Det var lidt som om, at når man var ved at være lidt tømt for tips, at man så gik mere over til HVORDAN jeg kunne/skulle køre med mine tog. Helt ærligt - det er (sgu) da noget jeg helt og holdent selv bestemmer. De sidste input/kommentarer bar mere eller mindre præg af fingerpegning og forestillige problemer ved dette og hint...

Nåmen - sporplanen er som JEG vil have den, og jeg er fuld tilfreds. Jeg har haft alle de scenarier med i mine overvejelser, som jeg kunne komme i tanker om. Det være sig placering af bordben, opdeling i arbejdssektioner, kurver, stigninger, maks-længder på togstammer - ja, selv opdeling af de standard-finérplader, som man kan få i Jem&Fix..!

Ja - det hele skal bygges op i rammer af 6 mm. Birkefinér (som ikke giver sig), og de fåes i 120 X 80 cm. hos ovennævnte til et par hundredlapper stykket.

Carlsberg-træk