Dette byggesæt var et som jeg rendte over på et legetøjsmarked. Jeg var lige startet op igen i modeltogshobbyen, så jeg indkøbte næsten alt, hvad der var til spor N - heldigvis (for min pengepung) var denne skala ikke særligt repræsentativt, hvilket den dag i dag, stadig ikke er...
Havde jeg vidst hvad jeg véd i dag, nemlig hvilket "miljø" jeg har besluttet mig for på mit anlæg, havde jeg ladet dette byggesæt ligge.
Det falder lidt udenfor - nærmest lidt for moderne - men hva' - jeg kører jo med materiel i alle epoker, så mon ikke bygningen finder en plads - det tror jeg...
Hvad farver angår, har jeg har en nærmest sygelig tendens til, at den færdige bygning overhovedet ikke skal ligne det som er på forsiden af æsken. Og så alligevel slipper fantasien lidt op, når det kommer til de små detaljer (altanrækværk, træbeklædning etc.).
Her var jeg fra start af, sikker på at vinduesrammerne IKKE skulle være hvide - de blev brune, nærmest som mahogni. Så skulle der så vælges en puds-farve som passede nogenlunde, og samtidig "kontraste" de brune vinduesrammer. Og endelig skulle farven ikke være for stærk og skille sig ud fra de andre byhuse.
Venstre: Vallejo's Green Gray. Højre: Vallejo's Blue Grey.
Ovenstående foto viser de 2 farver som jeg jeg havde fundet frem til - jeg var nemlig i tvivl - så meget at det endte op med en 50/50 af dem.
På fotoet til højre ses den endelige grundfarve - grundfarve, fordi at den blev en kende for mørk til min smag. Dette løste jeg med en Wash med Vallejo's White Grey - ikke helt hvid, men næsten. Planen var derefter at give det en DryBrush med Vallejo's White - resultatet heraf ses længere nede i beskrivelsen. |
|
|
Vinduesrammerne blev som førnævnt, malede moghoni-farvede, men på bagsiden af bygningen skulle der også være nogle kældervinduer, og de er traditionelt med sorte rammer (rød pil). Jeg malede alle vinduesrammerne, inden jeg limede dem bag på væggene. Jeg havde selvfølgelig husket, at male kanterne i vindues-hullerne på facaderstykkerne med puds-farven. |
Omme på bagsiden forestiller jeg mig, at stue-etagen er butikkernes baglokale. Her har jeg for variationens skyld, malet vinduesrammerne i en støvet blå farve. Den samme farve fik alle dørene rundt om bygningen.
Facaden på bagsiden i stue-etagen er anderledes end på resten af bygningen. Som jeg ser det/fortolker det, er det beklædt med cement-fliser. Derfor har denne fået en anden kulør, og da det er bagsiden, er der fra bygningens beboere ikke gjort så meget ud af rengøringen/vedligeholdelsen - derfor det lidt nussede udseende.
Nu véd jeg af gode grunde ikke hvad folk plejer at gøre, når de limer "glas" på deres byggesæt. Jeg har altid - Guderne må vide af hvilken grund - limet disse på rammerne, inden jeg limede rammerne på vægstykkerne. Således også med den store butiks-dør - selvfølgelig fik jeg sat et limaftryk af min pegefinger, direkte midt på glasdøren - et problem som jeg altid har døjet med, uanset hvor forsigtig jeg har båret mig ad...
Det kommer sig jo af, at i spor N, er kanten på vinduesrammerne hvorpå limen skal påføres, ikke særlig brede, og med de pølsefingre som jeg er udstyret med, får jeg unægteligt altid lim på fingerne.
Altså skulle der nytænkning til - Innovation, hedder det jo i disse moderne tider - og selvfølgelig skulle der bare byttes om på rækkefølgen - VIOLA..!
Altså først limes vinduesrammerne på mur-stykkerne, og derefter limes den klare plast bagpå - sværere var det såmænd ikke...
Vollmers fortolkning af glas er klar plast, og ikke klar "folie" som man ser det hos Faller eller Auhagen.
Vollmers glasstykker er forsynet med en kant/vulst. Det er lidt genialt, da man meget bedre kan styre monteringen af glassene - se eventuelt mere om dette
i den lille artikel: I glarmesterens fodspor.
|
AltanerneIkke så meget at skrive om: Grundfarven er Vallejo's Flat Earth. Herefter en sort Wash, og som afrunding en hvid DryBrush. På pakken er nogle af altanerne monteret med fine sommerblomster. Det har jeg indtil videre undladt, da mit næste anlæg slet ikke er så langt, at bygningen kan få et fast plads, uden at skal håndteres/flyttes i tide og utide - læs, det falder bare af... |
Et tilbagevendende problem, når jeg skal lave en bygning, er tagets farve. Skal det være af rødt eller "sort" tegl - altså når plaststrukturen er teglsten. Jeg kigger på dem som jeg allerede har bygget, og vælger så ud fra det (variation), sammenholdt med husmurens valgte farve. Her faldt valget så på rødt tegl.
Tagets grundfarve er en 2:1 blanding af henholdsvis Vallejo's Carmin Red og Hull Red. Det malede stykke til venstre var ikke helt tørt, da billedet blev taget - derfor genskinnet i den nederste del.
For at taget skulle få noget "spil", fik det også pletvis en sort Wash.
En Wash kan være lidt svær at styre, når det kun skal være pletvis, og som alle andre med hang til paniske handlinger, greb også jeg lynhurtigt en serviet (køkkenrullen stod ude i køkkenet), og prøvede at begrænse pletternes størrelse - derfor det hvide fnuller på taget/billedet.
Som afslutning af farvelægningen af taget, fik det en gang - ja - hvid DryBrush.
Bygningen var også udstyret med skorstene - de fik næsten samme farve som murenes puds - og de blev derefter gjort brugte med en sort tør pulverfarve. Denne blev også brugt rundt om skorstene, med største udbredelse ned mod tagrenderne.
Skal vi så ikke se hvordan det hele endte op med?
Den færdige bygning, holdt op imod Vollmer's udgave.
Forsiden med butikkerne.
Bagiden med med indgang til trappeopgangen.
Klik gerne hvis du ku´ lide artiklen:
KOMMENTARER:
et godt tip til ovenstående artikel, som vi andre kunne have glæde af, skulle du tage at skrive til os.
Du bliver selvfølgelig hædret med navns nævnelse, som det sig hør og bør.
Du kan eventuelt se lidt om hvordan det foregår rent praktisk.